LECTURE DE FRANÇAIS TOUT LES JOURS!

Att bo hos Christine är som att ha franskalektioner varje dag utan uppehåll! När jag åt frukost sa hon "Tu peux utiliser l'éponge" när jag skulle diska. "Qu'est-ce que l'éponge?" frågade jag (vad är l'éponge?) "It's a spunge" sa hon (stavning? svamp i alla fall).
Och innan jag fick sätta mig ner och fortsätta äta frukost ropade hon högt "Écrire dans votre note maintenant!! C'est des nouveaux mots!!" (Skriv i din anteckningsbok nu!! Det är nya ord!!"
Så jag fick springa till mitt rum och hämta en penna och sen spenderade vi tio minuter med att skriva ner olika ord hon sagt. Dessutom får jag inte fråga längre "How do you spell it?" utan måste säga "Comment épelez-vous.....".
Jadu, här är det fulla rullar! Idag ska Christine skriva in sig (hon ska ha en kurs på Sorbonne nästa måndag) så hon och jag ska ta bussen ner till stan, så jag vet vart den går och så när det blir dags för mig själv att ta mig till skolan. Sen ska jag promenera runt, läsa lite, äta lunch vid Seine etc. Kan nog bli en mysig dag!

Kommentarer
Postat av: Le papa

Hmm, precis som hon sa att hon skulle göra. Tvinga dig prata franska hela tiden. Hoppas du haft en underbar dag vid Seine

2011-09-29 @ 13:04:58
URL: http://www.jentin.se

Hej! Vad kul att du vill kommentera, kom bara ihåg att allt som är kränkande på något sätt tas bort! I övrigt är det fritt fram med yttrandefriheten!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0