15 PLUSGRADER IDAG

Nu ska jag ta metron till skolan, ha fonetik, sen grammatik, och sen hem. Ikväll ska jag ut och äta med tjejerna, ska bli kul. Har märkt det att jag ibland glömmer vissa ord på engelska och säger dem på franska istället. Och nu när jag skriver så märker jag att det är lättare att skriva om jag hade fått göra på samma sätt som i det franska språket. Intressant.
Har ju inte skrivit så mycket om min franska kom jag på, och ni kanske undrar hur det går med den. Jag kan säga att jag förstår vad de säger utan problem. Även om jag aldrig hört orden förut, så får jag bara ett ord jag vet så vet jag vad de vill säga mig på grund av melodin och hur de säger de. Ni förstår, franskan har en särskild melodi i sig, och det är viktigt att uttala orden rätt annars får de en annan betydelse eller så förstår man inte det alls.
Jag kan själv prata utan problem, visst med några fel såklart, men det är lätt att konversera. Har fått höra från damen jag bor hos nu att jag pratar väldigt bra, och det blir jag såklart väldigt glad över. Men det känns bra. Det går bra det här med det franska språket. Vilket känns bra med tanke på varför jag kom hit. Här har jag släppt kraven på att jag måste få full pott på varje prov, så länge jag har förstått provet är jag okej med bara godkänt. Jag är här för att uppleva Paris, stå på mina egna ben, ha det underbart med mina vänner, och lära mig franska. Inte för att få alla rätt på ett prov.

Kommentarer
Postat av: Le papa

Det var det bästa jag hört på länge :=) Njut!

2012-02-25 @ 08:47:38
URL: http://www.jentin.com

Hej! Vad kul att du vill kommentera, kom bara ihåg att allt som är kränkande på något sätt tas bort! I övrigt är det fritt fram med yttrandefriheten!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0